VERGADERINGEN

  • Op vrijdagavond 22 april 1977 vond in zaal Nijholt de oprichtingsvergadering van j.v. 'De Hokkelingen' plaats. Er zouden nog vele volgen. Met name van de ledenvergaderingen heb ik de notulen in bezit en zal daaruit de belangrijkste zaken aan deze website toe vertrouwen. Van de bestuurvergaderingen staat helaas, voor zover mij bekend,  weinig tot niets op papier.

  • Mogelijk heeft iemand daarvan nog wel verslagen in bezit. Ik hoor het graag. Mail aub naar ruurd.devries@wanadoo.nl

  • Er werd vanaf de oprichting in 1977 tot het opheffen van de vereniging in 1993 in totaal 156 keer een ledenvergadering gehouden. Eerst steeds bij café Nijholt, maar later - zeker toen het ledental af nam - ook bij de leden thuis. 

Aantal ledenvergaderingen per jaar:                                                  1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993                          8     11     8    7    12    6    5     9    14   12   16    18   16    9     4    ?    1

NOTULEN

1976

?

1977

 

22-4-1977 Oprichtingsvergadering om 20:00 uur in zaal Nijholt .

  voorzitter: Ruurd de Vries notulen: Jan Kalsbeek   Tijdens deze ledenvergadering, waarbij 16 leden als gevolgegeving aan een rondgebrachte stencil  zijn komen opdagen., worden meteen aal de eerste plannen gesmeed, maar eerst wordt er een bestuur genoemd. Ruurd de Vries wordt voorzitter, Jan Kalsbeek secretaris en Geert de Boer penningmeester. puntsgewijs de belangrijkste besluiten en ideeën:
  1. 6 x per jaar een ledenvergadering
  2. Opgeven als lid bij een ledenvergadering
  3. Elke 1e ledenvergadering van het jaar een nieuw bestuur kiezen
  4. Het ledengeld wordt vastgesteld op Fl. 2,50 per 2 maanden
  5. Tegen  het eind van het jaar met de intekenlijst door het dorp.
  6. Spullen inzamelen en verkopen op de rommelmarkt in Makkinga
  7. Een kostuum of een sticker o.i.d. moet er komen voor oud&nieuw 
  8. Een bloemetje of fruitmand voor de bejaarden en bedlegerigen
  9. Mensen in het ziekenhuis krijgen ook een presentje
  10. Een speurtocht voor de schooljeugd  (op zaterdag 11 juni)
  11. Ook wordt er een kaartavond voorgesteld
De naam wordt ook bedacht (door Klaas Akkerman?). "De oudejaarspoeg zal de naam van 'De Hokkelingen' dragen." In de uitleg  komt naar voren dat de plek van orichting, de achterzaal van café Nijholt vroeger een veestalling was, en een  hokkeling een  één  een jarig rund is. Bij de mens is dat de leeftijdsperiode tussen kind  en volwassen.   Uiteraard komt ook de oudejaarsviering aan bod. Ook daarvoor zijn ideeën: 
  1. Een scorebord voor korfbal
  2. Een bord voor de Klokkestoel
  3. Een bord voor het Diaconieveen
  4. Een bord voor de korfbalvereniging DES
 Tot slot worden er nog een paar toelatingscriteria opgesteld: 
  1. De minimum leeftijd is 16 jaar.
  2. Men moet in Nijeberkoop woonachtig zijn.
  3. Men moet ongehuwd zijn.
20-6-1977 Ledenvergadering   voorzitter: Ruurd de Vries notulen: Jan Kalsbeek   Op voorstel van de voorzitter wordt er besloten om om de 2 maanden  een bestuursvergadering te houden. Het bestuur krijgt er tevens 4 nieuwe gezichten bij. Te weten: Gerda elders, Fettje Wouda, Cor Post en Joukje Stoker. Voor oa het te innen contirbutiegeld is een bankrekening geopend bij de Boerenleenbank te Oldeberkoop. Ook nu komen er weer plannen op tafel:  
  1. Men wil een geld- en ideeënbus (een melkbus) om in het café te plaatsen
  2. Op 27 augustus iets organisren voor de schooljeugd. (Prijzen i.o.m. meester Roersma vaststellen. Men verwacht 35 kinderen,  in 5 groepjes in te delen)
  3. Voorstel: 1 x per jaar met de "Hokkelingen"op stap van het geld uit de pot.
  4. In de winter wil men kaartavonden (informatie: Geert en Bert)
  5. In de winter lijkt een Dia-avond wel wat. (Klaas vraagt W. Scheenstra voor dia's)
  6. een toneelavond (voordeel: de inkomster, nadeel: regiseren, kleding, ed )
   

 

03-8- 1977  Ledenvergadering   voorzitter: Ruurd de Vries notulen: Jan Kalsbeek     Op papier in ieder geval een korte vergadering. 
  1. Bij een geboorte  wil men een 'aandenken' geven van de Hokkelingen.
  2. Ziekenuisverlaters krijgen niets, want het is niet altijd bekend.
  3. Met Oudjaar krijgen bejaarden en ziekenhuispatienten een presentje.
Na deze punten komt de organisatie van de speurtocht uitgebreid aan bod, aldus de notulen, al staat daarin verder niets over d einhoud der gesprekken.     19-8-1977  Ledenvergadering   voorzitter: Ruurd de Vries notulen: Jan Kalsbeek   Er wordt weer over het geboorteaandenken gesproken (kennelijk was men het er nog niet geheel over eens.)   Verder nog een paar voorstellen:
  1. Men besluit een prikbord in het café op te hangen voor de mededelingen
  2. Na de speurtocht wil men met de intekenlijst langs de bewoners.
  3. 'voorstel'?  dat alleen Nijeberkopers  bij de Hokkelingen mogen.
De plannen voor oud- en nieuw zijn nu als volgd:
  1. Er komt een bord bij Frankrijksweg, opschtift: Elsloo, Makkinga, Oldeberkoop.
  2. De optocht word een soort showoptocht met de oudejaars-atributen.
  3. Een brug over de sloot bij de Ijsbaan wordt voorgesteld. 
    14-10-1977  Ledenvergadering   notulen: Jan Kalsbeekvoorzitter: Ruurd de Vries   De voorzitter stelt een damavond  voor en de vergadering stemt algemeen voor.  Het inleggeld  wordt op Fl. 2,50 vastgesteld  en de minimum op leeftijd 16 jaar. De prijzen zijn:  1e Rollade, 2e Taart, 3e Fles wijn en 4e Kip. Joukje Stoker en Wolter Stoker brengen maandag de briefjes rond en Grietje Houwer haalt ze donderdag weer op.   Ook de jaarwisseling wordt weer besproken:
  1. Vier banken worden gemaakt door: Klaas Akkerman, Anne de Boer, Geert de Boer, Wolter Stoker en Jan Kalsbeek.
  2. De brug door:  Bert Kluitenberg, Jan Bijker, Cor Post, Ruurd de Vries en Albert Knol.
  3. Het schilderwerk van de brug doen: Frietsen van der Veen, Grietje Houwer,  Gerda Elders, Elly Kalsbeek en misschien Fettje Wouda.
  4. Het bord voor korfbalvereniging  DES wordt door Anne de Boer gemaakt. (Het wordt ca 100 x 40 cm)
 

 

11-11-1977  Ledenvergadering   voorzitter: Ruurd de Vries notulen: Jan Kalsbeek   De heer Roersma  vraagt hulp bij de actie 'Geef om natuur' , zo meldt de secretaris. Zes Hokkelingen bieden zich aan. Ook de loten boekjes ten bate van k.v. DES en j.v. de Hokkelingen deelt hij uit.   Ook de oud- en nieuwviering krijgt meer gestalte:De 65+ ers krijgen een zuivelpakket. (Wolter Stoker regelt de 65+ lijst) De drie trekkers met wagen worden als volgd aangekleed:
  1. de gehouden activiteiten uitbeelden (zoals het dammen), maar ook een burgemeester met subsidiegeld, de Hokkelingenbus,  en een reclamebord: BAZAR (t..b.v. DES en Hokkelingen)
  2. beeld de de instandhouding van de school uit.
  3. Een overkapte wagen, waarin de aan te bieden atributen komen, en waarop ook de spreker(s) hun woordje kunnen doen. 
De Hokkelingenbus wordt geteld. Opbrengst Fl. 261,- , maar door weddenschappen op de inhoud komt er nog Fl. 142,- bij.  

1978

20-01-1978  Ledenvergadering bij zaal Nijholt.   Secretaris Jan Kalsbeek zit de vergadering voor ivm afwezigheid van de voorzitter. Het handschrift verraad dat hij eveneens notuleert.     Pas om  21.45 uur opent  Jan de 1e vergadering in 1978. Als 25e lid wordt (volgens de notulen) Wimke van der Veen ingeschreven.   Het hoofdthema is dit maal de voor vrijdag 24 februari geplande bingoavond. Er zal een entrée van Fl 1,50 worden geheven, en er zijn voor de 6 speelronden 12 prijzen beschikbaar gesteld. Wiepie de Boer en Ellie Kalsbeek zullen de prijzen verzorgen.   Voorts wil men in september een toneelavond organiseren. Het stuk zal door de Hokkelingen zelf worden gespeeld. Later zal e.e.a dit aangaande worden besproken.   Gerda Elders zal het lint met de naam "De Hokkelingen"  verzorgen voor op de overalls.   De penningmeester int  nog wat geld voor de overals.   Om 23.00 uur sluit de secretaris de vergadering.   24-3-1978 Ledenvergadering bij zaal Nijholt.   Voorzitter: Ruurd de Vries Notulen: ?   De heer of mevrouw Baks heeft blijkbaar ee fruitmand ontvangen, want er is  daarvoor een bedankje binnen gekomen.   De bazar  - samen met kv DES gehouden in 1977 ? - heeft een bedrag  Fl 2951,-  opgebracht.   Voor de nog te houden toneelavond geven zich de volgende spelers en speelsters op: Joukje Stoker, Lammie de Jong, Marjan Houwer, Elly Kalsbeek, Wiepie de Boer, Anne de Boer, Jan Bijker, Fettje Wouda en Ruurd de Vries en waarschijnlijk Connie van Sijll. Ook worden de namen van Grietje Houer, Albert Knol, Sjoukje Wouda, Ina Kalsbeek, Wolter Stoker, Geert de Boer en Klaas Akkerman genoteerd, maar later - misschien tijdens een volgende vergadering - weer doorgehaald. Ruurd heeft connecties met mensen die verstand van toneel hebben.   Twee voorstellen mbt een dagje uit worden genoemd. Joukje Stoker  stelt voor  een busreisje met fa. Blok te maken naar Apeldoorn, en Ruurd de Vries komt met een dagtocht naar Helgoland. Joukje zal folders aanvragen. Er wordt een datum genoteerd .  "10 juni "    (de datum voor het reisje?)   De briefjes ( uitnodigingen) voor de vergadering moeten eerder, minstens een week van te voren, worden rondgebracht.    H. Houwer heeft 21-3-1978 een zoon gekregen. Jannes Roelof Houwer genaamd.   Op  22 april wil men vanwege het 1-jarig bestaan van de Hokkelingen iets aparts doen, maar men weet nog niet wat.   Bestuursverkiezing: Op de 1e vergadering in het nieuwe jaar had eigenlijk een nieuw bestuur moeten worden gekozen. Op voorstel van de voorzitter gaan er slechts 3 personen uit, omdat er altijd een paar 'oude' leden in moeten blijven. Ruurd, Gerda en Cor gaan er  uit, maar worden met meerderheid van stemmen herkozen.   Aangaande  het ledenbestand  constateert men dat er bij de oprichting vorig jaar 16 leden waren, en dat men nu 25 namen op papier heeft. Een toenmame van 9 personen.   De jubileumavond vanwege het 1-jarig bestaan besluit men  (voorlopig) als een gezellige avond bij Nijholt te houden.   De rondvraag levert een tweetal punten: 
  1. Het bord voor het kerkhof  komt er pas als de weg verlengd  is.
  2. Het bord van DES komt er als er zekerheid over het behoud van het sporterrein is. 
21-4-1978    Ledenvergadering bij zaal Nijholt   Voorzitter is secretaris Jan Kalsbeek Notulen: eveneeens Jan Kalsbeek.   Om 20:30 opent Jan de vergadering.   De volgende punten worden behandeld:
  1. Er moet eind juni een reisje voor de schooljeugd komen naae de Kale duinen komen.
  2. Na het succes van vorig jaar moet er in oktober weer een damavond komen.
  3. De toneelavond schuift op naar het eind van het jaar.
  4. Klaas Akkerman zal dhr W. Scheenstra vragen of hij een dia-avond wil geven. 
  5. Het reisje van de Hokkelingen zal dit jaar naar Giethoorn gaan. Fettje Wouda regelt de bus. Als datum wordt 24 juni geprikt.  Er wordt nog een dagindeling gemaakt, en vier bestuursleden zullen binnenkort naar Giethoorn om aldaar zoveel mogelijk te regelen.
Om 22.00 uur wordt de vergadering gesloten.   26-5-1978  Ledenvergadering   Voorzitter: ? Notulen: ?   Het verslag begint met een kostenopsomming voor het reisje naar Giethoorn. Bus  ca  Fl.  10,00 Koffie ca Fl. 4,00 Diner  ca  Fl. 20,00 Boot    ca Fl. 3,27 Totaal  Fl.  37,25   Conclusie: 'reken maar Fl. 40,00  p.p.' (De aanhang zou Fl. 10,00 p.p. moeten betalen, en dan de bus en het punteren gratis hebben. Lijkt mij een beetje vreemd)   Op donderdagavond 22 juni gaan de Hokkelingen naar de TT-training.   Een filmavond wordt geopperd, maar nog niks concreet.   Aan het toneel wordt gewerkt.   Aangaande de oudjaarviering worden de eerste ideeën geopperd:
  •          Een standbeeld (ergens van)
  •          Een scorebord (voor?)
  •          Een medaillekast (voor?)
  Anne de Boer stelt vor om op oudejaarsavond iedereen in het café te laten tot 2:00  uur,  waarna men er wel uit, maar niet meer in mag.   25-8-1978  Ledenvergadering   Voorzitter: Secretaris Jan Kalsbeek Notulen: idem   Als de vergadering om 20.00 uur wordt geopend, wordt er weer over  jaarwisseling gesproken.  (Er wordt niet genoemd wat)   Verder  komen de vogende punten ter tafel:
  1. De spelmiddag voor de schooljeugd vindt op 9 september plaats. Het wordt bij slecht weer een spelmiddag bij zaal Nijholt, maar bij goed weer gaat men naar de Kale duinen te Appelscha.
  2. De damavond wordt gezien het grote succes voortaan jaarlijks gehouden. Dit jaar is 6 oktober de datum.
  3. Een dropping wordt gepland op 28 oktober. Fettje Wouda zal een dropping-uitzetter  zoeken, en  W. de Vries uit Oldeberkoop wordt  gevraagd voor het vervoer.
  4. Ongeveer half november wil men een filmavond houden. Cor post zal daaromtrent informatie inwinnen in Groningen.
Hierna sluit de secretaris de vergadering.   1-9-1978   Ledenvergadering   Voorzitter: Secretaris Jan Kalsbeek Notulen: idem   Gesproken wordt er dit maal over de volgende zaken:
  1. De damavond zal wederom een inleggeld van Fl. 2,50  hebben, en de zelfde prijzen als vorig jaar zullen beschikbaar zijn.
  2. De dropping wordt verschoven naar 21 oktober.
  3. De Hokkelingen waren ook vertegenwoordigd  door Plaatselijk Belang  voor een vergadering met alle Nijeberkoper verenigingen. Dit om tot afstemming van de activiteiten te komen.  De Hokkelingen willen dientengevolge ieder jaar een jaarplanning op te zetten.
  4. Er moet nog een vergunning voor de collecte worden aangevraagd.
  5. De handwijzer 'Elsloo' , die vorig jaar met oud en nieuw werd geplaatst, zal verbeterd worden.
  6. Het idee van een 'symbool'  voor de Hokkelingen - een vijver met fontein en een hokkeling - laat men vanwege de hoge kosten  rusten.
  7. Details aangaande de spelmiddag van 9 september komen ter tafel.
Ook de oudjaarsviering komt ter sprake: Voor de 'Dorpenkamp' stelt men een medaillekast voor. Op het schoolplein moet een speelwerktuig komen. Wat de zangvereniging en de plattelandsvrouwen zullen hebben zal men nog uitwerken. De bejaarden krijgen een zuivelpakket. Met Ruurd Nijholt wordt afgesproken dat het café tot 2:00 uur open blijft.   29-9-1978    Ledenvergadering   Voorzitter: Ruurd de Vries Notulen: Jan Kalsbeek   Lammie de Jong wordt als nieuw lid ingeschreven. Ze ontvangt het groene lint met daaraan de koetand.   De volgende punten komen aan bod:  
  1. De kosten voor de dropping bedragen Fl. 45,-  Andere kosten zijn voor vervoer en een bord soep. De inleg wordt vastgesteld op  Fl. 5,- p.p.   Bij bakker Jelle van der Muur moeten nog 3 taarten worden besteld.
  2. De Hokkelingen hadden een formulier ingestuurd m.b.t. de Rijks-interimregeling. Dientengevolge hebben Jan Kalsbeek en Geert de Boer e.e.a. toegelicht in een gesprek met de heer G. Floor van Jeugdzaken.
  3. De collecte  wordt gehouden van 9 tot 15 oktober. De collectanten zijn Ellie Kalsbeek, Lammie de Jong, Ruurd de Vries en Geert de Boer of Gerda Elders.
  4. Henk Kluitenberg krijgt vanwege de spelmiddag voor de jeugd een presentje (waarschijnlijk omdat hij daaraan niet mee kon doen)
  5. De vergadering wil een enquette houden onder de  bevolking.
  6. Er wordt een kascommisie benoemd. Klaas Akkerman en Wolter Stoker.
  7. De hokkelingenbus bevat Fl. 48,01  en een suggestie van de Plattelandvrouwen. Ze willen wel een tafellessenaar.
De oudjaarsviering is het volgende onderwerp: De zangvereniging krijgt een koffiezetapperaat. Ruurd de Vries zal informeren naar hout voor een speeltoestel. Klaas Akkerman stelt voor de biljartvereniging (40) speldjes te geven met het opschrift  'Lyts Begjin' . Jan Kalsbeek zal er in Groningen naar vernemen. Jan de Vries (de vader van Ruurd) zal de medaillekast en de tafellessenaar maken. Er wordt met oud- en nieuw weer met wagens door het dorp gereden. Men moet op zoek naar een plek om de spullen op te slaan. Gerda Elders biedt zich (hiervoor?)  aan, en met mevrouw Van der Sloep zal nog worden gesproken.
 
13-10-1978     Ledenvergadering   Voorzitter: Ruurd de Vries Notulen: Jan Kalsbeek   Jannie Stoker en Connie van Sijll worden als nieuwe leden verwelkomd.   De volgende punten worden besproken;
  1. De collecte bracht Fl. 1155,51  op, aldus de penningmeester.
  2. De boekjes voor de toneeluitvoering kunnen er binnekort zijn.
  3. Fettje Wouda en Geert de Boer verzorgen de dropping op 21 okt. en Jan Kalsbeek bestelt de 3 taarten bij bakker Van der Muur.
  4. Een delegatie van het bestuur is naar de P.B.-vergadering geweest. Men sprak over de toekomstkansen van Nijeberkoop. Er werd ok gevraagd wie evt. in Nijeberkoop zou willen blijven wonen. Een moeilijke vraag.
  5. Er wordt gediscussieerd over de woningbouw in Nijeberkoop.
  6. Men besluit voor volgend jaar een jaarprogramma vast te stellen.
  7. Connie van Sijll stelt voor een handenarbeidclub op te richten. Bijv. een poppenkast met poppen maken en een voorstelling geven, of een ouderavond  organiseren.
  8. Er wordt voorgesteld een dorpsblad voor alle verenigingen op te richten, of meer propaganda te maken via 'De Dreyer', omdat daar nu voornamelijk oldeberkoper nieuws in staat. Een eigen blad is ook duurder.
De oudjaarsviering  komt ook ter sprake. en dan met name de wagenversiering. Onderwerpen kunnen zijn  de woningbouw of bijv. het zeehonden-, cq walvissenprobleem.

 

1-12-1978    Ledenvergadering

1979

?

1980

1981

?

1982

?

1983

?

1984

?

1985

1986

?

1987

?

1988

1989

Klik hie

16-1-1989 Ledenvergadering

Voorzitter: Linda Damen Notulist:    Aanwezigen: Erwin Feijer, Linda Damen, Ronald Kiewiet, Jan Douma, Manolito Feijer, Henk Kluitenberg en Martin Houwer.   De vergadering is de eerste die bij Henk Kluitenberg thuis wordt gehouden. Voortaan zal alle vergaderingen bij Henk houden.    De voorzitter heet dan ook Henk Kluitenberg welkom als nieuw lid.   Er is een ingekomen stuk over de doppen op valggemasten. (wat er mee is?) Jan gaat er mee aan de slag.   De notulen worden voorgelezen en goedgekeurd.   De secretaris leest het jaarverslag voor. Wordt goedbevonden, al moet het verslag van oud- en nieuw wel iets uitgebreider.   Wat  het oud papier heeft opgebracht is nog niet bekend, omdat Wim afwezig is.   Het plaatsaanduidingsbord wordt door Mano en Erwin bij Linda afgeschilderd. Het zal op hetl and van Herman en Linda worden geplaatst.   Jan en Martin halen de prijzen voor de op 20 januari te houden Bingo. 5 prijzen van resp. 20, 12,50 en 7,50 gulden en 1 prijs van 50 gulden.  (Totale prijzengeld dus Fl. 250,-)   Het tentfeest: - tent van 1000 gulden wordt zeker niet gehuurd.   22-10-1989 bestaan Hokkelingen 12 1/2 jaar.  Volgende vergadering daarover discussie.   Rondvraag: - Wat moet er gebeuren met geld van de oudercommissie? Is bestemd voor kinderen.    Besluit: Midgetgolfen op 18 februari in Applescha (Klaverblad) -  Een oliebollenactie i.s.m. Jelle van der Muur wordt later nog eens besproken. -  Henk stelt voor met Moederdag bloemen te verkopen. -  Ledentekort: enkele leden gaan bij jeugdigen langs  om leden te werven.   Linda sluit om 22.15 uur bedankt de vergadering, na iedereen bedankt te hebben.   Evert Jan Hollander wordt speciaal bedankt, omdat hij besluit lid te worden.   30-1-1989 Ledenvergadering  

r om een tekst te typen.

Klik

05-02-1990  Ledenvergadering

Voorzitter: Linda Damen Notulist:    Aanwezig: Martin Houwer, Henk Kluitenberg, Manolito Feijer, Evert Jan Hollander, Erwin Feijer, Linda Damen en Wim Oppersma.   De volgende punten komen aan bod: 
  1. Wim regelt de subsidie-aanvraag voor het oud-papier.
  2. Linda vraagt hoe de leden bericht van de vergaderingen krijgen. De secretaris blijkt dit telefonisch te doen
  3. Martin bestelt 16 januari kaarten voor 'Herman Finkers' (voor een gezellig avondje uit?)
  4. Martin bestelt een spoorbiels en plaatst die met Harrie bij het sportveld.
De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   Ook noemt men een Jeugdmiddag. Waar en wanneer wordt niet genoemd. Wel staan er de volgende thermen: Videofilm en spelletjes, koekhappen, beschuitfluiten en zenuwenspiraal.   Een financiëel verslag van oud en nieuw is er nog niet. Wel van de Bingo. uitgaven         Fl  233,70 inkomsten       Fl 337,05 positief saldo Fl 103,35 Over het boekjaar 87/88 was het saldo Fl  152,56 positief Over het boekjaar 88/89 was het saldo Fl  723,97 positief   In de rondvraag meldt Wim Oppersma  dat hij de boekhouding overschrijft naar Henk Kluitenberg. Wim neemt afscheid i.v.m. drukke werkzaamheden elders.   Om 21:50 sluit Linda de vergadering.  

12-03-1990  Ledenvergadering

Voorzitter: Martin Houwer Notulist:   Aanwezig: Martin Houwer, Erwin Feijer, Manolito Feijer en Henk Fokke Kluitenberg.   De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   De vergaderdata worden  (voorlopig) vastgesteld op:  11 juni, 20 augustus, 1 oktober en 5 november.   De oud-papier inzamelaars worden als volgt ingedeeld:
  • 5 mei  Mano(lito), Evert en Marianne.
  • 7 juli  Martin, Linda en Erwin
  • 1 sept. Mano(lito), Harrie en Evert
  • 3 nov.  Martin, René  en Erwin.
  • De subsidie voor het oud-papier is aangevraagd.
  Financiële verslagen zijn er (nog?) niet van Oud en Nieuw en de jeugdmiddag.   Verdere punten zijn:
  1. Het waadpak voor de ijsclub is besteld, maar werd verkeerd bezorgd.
  2. Martin betaalt de trekkerhuur.
  3. Martin belt Wim en Jan voor het brengen van het koetje.
  4. Linda haalt het bestelde geboortebord voor Tom en Akke Deary. Manolito en Martin bezorgen het.
Voor een avondje uit wordt er met bioscopen gebeld en men denk er ook aan om naar een cafetaria te geen.    De vergadering sluit om 22:55 uur.  

11-06-1990   Ledenvergadering

Voorzitter: Martin Houwer Notulist:   Aanwezig: Martin Houwer, Erwin Feijer, Linda Damen, Marianne Janssen, Marc Castelijns en Henk Kluitenberg.   Als Martin om 21:40 uur de vergadering opent en heet in het bijzonder Marc Castelijns welkom. Hij zal na  de vergadering beluiten of hij lid wordt.   De mededelingen zijn:
  1. Manolito is verhindert ivm een diplomauitreiking.
  2. Evert is verhinderd ivm examens
  3. Linda is iets later ivm overwerk
  4. Harrie is verhinderd ivm werk
  5. René is verhinderd ivm examens
De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   De volgende punten komen ter tafel:
  1. Martin regelt drinken en scheidsrechters  voor de Volleybal. Linda haalt drinken en taarten.
  2. Het waadpak is eindelijk bezorgd bij een bestuurslid van de Ijsclub.
  3. De vergaderdatums (zoals vorige vergadering vastgesteld) blijven gehandhaafd.
  4. Oud-papier datums en verzorgers blijven ook gehandhaafd.
  5. Het financiële verslag van het oud-papier is  nog niet gereed.
  6. De koetjes voor Wim en Jan zijn nog in bezit van Wim, en kunnen dus nog niet bezorgd worden.
  7. Er zijn geen baby's geboren.    
Van alle aanwezigen heeft alleen Marc (die blijkbaar zijn keuze al gemaakt heeft)  iets voor de rondvraag.  Zijn credo is: Word  lid!   Voordat Linda om 22:50 uur sluit  bedankt ze de aanwezigen en met name Marc. Ze spreekt de hoop uit dat dit een voorbeeld is voor de rest van de jeugd.  
 
03-09-1990  Ledenvergadering    Voorzitter: Martin Houwer Notulist:   Aanwezig: Martin Houwer, Erwin Feijer,  Marc Castelijns , Henk Kluitenberg  en Manolito Feijer.   Manolito heeft van L Sneyder een rekening voor het graveren van de beker. (de beker voor??)   Henk Kluitenberg (die nu penningmeester is) deelt mee dat de de boeken voor geen meter kloppen!  Hij weet ook deoorzaak. Alles wat via de bank gaat wordt ook in het kasboek gezet. Hij zal vanaf het begin de boeken verbeteren.   Er is een uitnodiging gekomen voor de bruiloft van Linda Damen en H van Rennes  aldus Martin.  Wat volgt is een lange discussie daarover. (inhoud onbekend)   De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   Het financiële verslag van de Volleybal luidt als volgt: uitgaven   Fl.  105,-- inkomsten Fl.   60,--  saldo       Fl. - 36,15   En dat van het oud papier : 1700 kg á  Fl. 0,01  per kg = Fl.  17,--   Baby's zijn er niet geboren.   Marc heeft als enige een vraag tijdens de rondvraag. Hij luidt: Mogen mensen uit andere dorpen ook lid worden. Het antwoord is duidelijk: Nee.   Om 21:45 uur sluit  Martin de vergadering.    
 
03-09-1990  Ledenvergadering    Voorzitter: Linda Damen Notulist:   Aanwezig: Martin Houwer,  Marc Castelijns,  Henk Kluitenberg, Evert Jan Hollander, Linda Damen, R Jansen.    Linda opnet om 20:15 uur de vergadering.   René Jansen zegt zijn lidmaatschap op en doet dat eveneens voor zijn zuster Marian Jansen.   Er is een huwelijksaankondiging binnengekomen van Linda Damen en Herman van Rennes. 'Ze gaan het nu officiëel doen'   De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   Evert regelt de bezorging van de koetjes bij Wim en Jan.   Er zijn geen baby's geboren.   Henk vraagt de vergunning vor de envelloppenrace aan.   De punten aangaande Oud en Nieuw:
  1. Er zijn 'koddige'vergietjes bij de Wibra verkrijgbaar voor de zuivelpaketten 
  2. Men oppert het plan om dhet dit jaar aan het eind van Boschhoeve te houden.
  3. Henk stelt voor om weer een bankjes te schenken.
Er komt niets uit de rondvraag.   Om 21:00 uur sluit Linda Damen de vergadering van de Hokkelingen voor de laatste keer. Ze treedt af als voorzitter en bedankt voor het lidmaatschap ivm. haar huwelijk. De volgende vergadering wordt er een nieuwe voorzitter gekozen.  
 
05-11-1990  Ledenvergadering   Voorzitter: (de secretaris zit voor) Notulist:   Aanwezig: Martin Houwer,  Henk F. Kluitenberg, Evert Jan Hollander. E.P.F(eijer?)   Om 21:15 opent de secretaris de vergadering, omdat men zonder voorzitter zit.   De volgende punten komen ter tafel:  
  1. Marc bedankt voor het lidmaatschap.
  2. Er is een bedankje van Linda en Herman
  3. De envelloppenrace heeft  Fl. 862,-  opgebracht.
  4. Op 16 nov. wordt in zaal Nijholt vanaf 20:00 uur een damavond gehouden. Fl. 3,- inleg. Evert haalt drie bekers.
De bestuurverkiezing: Evert Jan Hollander wordt (na enige strubbelingen) met algehele stemmen gekozen tot voorzitter.   De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   De volgende zaken betreffen de Oud- en nieuwviering:
  1. Het lied wordt van te voren opgenomen  en Martin vraagt H Roersma voor begeleidingsmuziek.
  2. Over de kado's is nog niks bekend. Martin  stuurt de verenigingen een berichtje om te vragen naar kadotips.
  3. En er worden stunts geopperd:  Een optreden van Normaal, Hans Wiegel ontvoeren of afsluiten met een nieuwjaarsneut.
  •  De nieuwjarsneut wordt met algemene stemmen aangenomen.
  De rondvraag levert niets op.   Om 23:10 sluit Evert de vergadering.     23-11-1990  Ledenvergadering   Voorzitter: Evert Jan hollander Notulist:   Aanwezig: Martin Houwer, Erwin Feijer,  Henk Kluitenberg, Manolito Feijer, Harrie Frits Houwer en Evert Jan Hollander.    Evert Jan opent om 19:45 de vergadering.   De notulen worden voorgelezen. goedgekeurd en ondertekend.    De geschenken en andere zaken  voor Oud- en Nieuw zijn bekend;
  1. Plaatselijk Belang: een twee-treeds trapje en wissellijsten.
  2. Ijsclub: Betontegels met opsluitbandjes, een aankondigingsbord.
  3. Een omroepinstallatie voor alle verenigingen.
  4. Dorpsomroeper: een typemachine.
  5. De ca 25 st zuivelpakketten kosten ca Fl. 15,-  (totaal dus ca  Fl. 375,-)
  6. Oranjekoeken voor de hulpjes.
  7. De omroepinstallatie wordt verder gecheckt.
  8. In tenue met 4 oude auto's, veel licht en herrie, 'om kenbaar te maken waar we zijn'
Om 21:20  uur wordt de vergadering gesloten.  
 
03-12-1990  Ledenvergadering   Voorzitter: Evert Jan Hollander Notulist:   Aanwezig: Henk F. Kluitenberg, Evert Jan Hollander, Erwin P. Feijer en Martin Houwer.   Om 21:30 uur opent Evert de vergadering.   De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   Aangaande Oud- en Nieuw het volgende:
  1. Er moet verf komen voor de auto's  en gereedschap om het er op te krijgen.
  2. Van de auto's wordt een kunstwerk van tijdelijke aard.
  3. De sokkelteksten  zijn: 'de vervuiler stilgezet' , 'de killer killed' en 'auto's weg!' .  Hokkelingen....?
  4. De 27 zuivelpakketten kosten Fl. 15,-  p/st.     Totaal  Fl. 405,--.
  5. De 7 oranjekoeken  kosten Fl. 10,-- p/st.   Totaal Fl. 70,--.
  6. De tegels voor de ijsclub   ca. Fl. 150,--
  7. Het 2-treeds trapje  ca FL. 50,--
  8. Drankjes  ca Fl. 60,--
  9. De versterker (100W)  ca Fl. 450,--
  10. De boxen ca Fl. 350,--
  11. De 2x Pick-up  ca Fl. 150,--
  12. De microfoon met mengpaneel ca Fl.  250,--
  13. De veldspeakers ca Fl. 50,--
De rondvraag brengt verder niets.   Om 23:30 sluit de vergadering.   10-12-1990  Ledenvergadering   Voorzitter: Evert Jan Hollander Notulist:   Aanwezig: Henk F. Kluitenberg, Evert Jan Hollander, Erwin P. Feijer en Martin Houwer.   Om 20:15 uur opent Evert de vergadering.   De notulen worden goedgekeurd en ondertekend.   In de blughut te Oldeberkoop wordt een talkshow gehouden  waar de Hokkelingen  verwacht worden.   En dan over Oud- en Nieuw:  
  1. De zangvereniging heeft als kadotip bladmuziek.
  2. De stunt gaat als volgt; De Taunus rijdt voorop met zwaailicht en de Derby op sleep, met licht. De Granada als derde met muziek, en daaraanvast de Kadett.
De sluiting is om 22:00 uur.    

 

1991

11-01-1991  Ledenvergadering   Voorzitter: Secretaris Martin Houwer (ivm met afwezigheid van de voorzitter) Notulist: ?   Dit maal zijn aanwezig: Erwin Feijer, Harry Frits Houwer, Evert Jan Hollander, Henk Kluitenberg en Martin Houwer.    Om 20:30 uur opent de Martin de vergadering. er zijn slechts vier leden aanwezig. Te weten: Martin Houwer, Henk Kluitenberg, Manolito Feijer en Erwin Feijer.   Er zijn geen mededelingen of ingekomen stukken.   De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd en ondertekend.   Het opgehaalde oud-papier kent een recordgewicht!  De opbengst daarentegen is 0 cent!   Er komen regelmatig brieven van de KNTB binnen. De Hokkelingen kunnen niet mee doen!? Besloten wordt dat er een brief wordt geschreven.   Om 22:30 uur sluit men de vergadering.   17-08-1991  Ledenvergadering   Voorzitter: Evert Jan Hollander. Notulist: ?   Om 20:00 uur opent Evert de vergadering   De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd en ondertekend.   Evert deelt mee, dat hij de toezegging gekregen heeft dat Anita, Marco en Dirk lid van de Hokkelingen zullen worden.   Er is één bankje geplaatst (maar waar??). De volgende wordt in samenwerking met het Fryske Gea door Harry en Evert geplaatst.   De financiële verslagen zullen de volgende vergadering gereed zijn.   Om 23:30 uur wordt de vergadering gesloten.  
 
10-10-1991  Ledenvergadering   Voorzitter: Evert Jan Hollander.   Om 20:50 opent Evert de vergadering.   Erwin is verhinderd i.v.m. een verjaardag.   Er zijn slechts drie leden present. Martin Houwer, Manolito Feijer en Evert Jan Hollander. "Niet meer!"   De heer Bootsma wil graag weten wanneer wij definitief ophpuden met het oud-papier ophalen. Evert zal hem melden dat dat op 1 januari oficieel wordt overgedragen.   Linda verwacht eind december een baby. Men zal in de gaten houden wanneer de geboorte is. Dit i.v.m. 'het bordje'.   Henk Kluitenberg heeft bedankt voor het lidmaatschap.   De notulen van de vorige vergadering worden goedgekeurd en ondertekend.   I.v.m. het grote tekort aan leden wordt een lijst opgesteld met mogelijke leden, die vervolgens persoonlijk worden benaderd om lid te worden.   De damwedstrijd wordt op vrijdag 18 oktober georganiseerd. Marco haalt de prijzen bij de Ruif??   I.v.m. het afscheid van Harry Frits Houwer zitten de Hokkelingen zonder penningmeester.  Manolito Feijer wordt (met algemene stemmen) in die functie benoemd.   De voorzitter sluit om 22:30 uur de vergadering.  
 
10-10-1991  Ledenvergadering   Voorzitter: Evert Jan Hollander Notulist: ?   De baby van Linda is geboren. Zodra het geboortekaartje is gearriveerd, gaat Harrie naar Ureterp om 'het bordje' te laten maken.   Volgens Erwin heeft ook Astrid Sietsma een baby. Harrie regelt ook hiervoor 'een bordje'.   De notulen worden i.v.m. het afwezig zijn van de boeken (door vergeetachtigheid van de secretaris) niet ondertekend.   De persoonlijke bezoekjes aan potentiële leden heeft geen resultaat gehad.   Het damtoernooi van 18 oktober j.l. is goed verlopen.  Er is volgens een (voorzichtige) schatting van de penningmeester een verlies van ongeveer 10 gulden geleden.   Binnen de huidige groep leden wordt de animo om nog lang met de jongerenvereniging door te gaan steeds kleiner. Enkelen wilden het lidmaatschap al opzeggen.   Na een lange discussie wordt dan ook besloten om een groot takenpakket op oudjaarsavond aan de andere verenigingen in he dorp af te staan.   Aangaande de oud- en nieuwviering worden de volgende besluiten genomen. Er gaan symbolische kado's naar: 1. De evenementencommissie  krijgt het volleybalnet, een witte-  en zwarte damsteen en een pakje bingokaarten. 2. P.B. krijgt een doosje oud-papier aangeboden. 3. De ijsclub krijgt de stereo-installatie in beheer. (die blijft overigens in bezit van de gemeenschap. 4. De biljartvereniging wordt verrast met een nieuw biljartlaken. De kosten deelt men met de café-exploitant.   Om 23:30 uur wordt de vergadering gesloten.    

 

1992

 13-12-1992 Ledenvergadering   Het zat er natuurlijk al aan te komen. Er werd (voor zover bekend) niet meer vergaderd in 1992. Blijkbaar stond er voor 13 december nog wel een vergadering gepland, maar of die gehouden is, is nog maar de vraag. Notulen zijn er in ieder geval niet van. En of er met oud- en nieuw nog wat is gedaan, is evenmin onbekend.  

Klik hier om een tekst te typen.

1993